Heleen Mes
Sessieronde 1

1.1 - De zeven bronnen van arbeidsvreugde

In deze workshop krijgt u praktische instrumenten om gestalte te geven aan de principes van arbeidsvreugde:

  • Ontdekken van de zeven bronnen van arbeidsvreugde
  • Hoe breng je werkbeleving in kaart?
  • Zorgen dat medewerkers meer verantwoordelijkheid nemen voor ‘werken met plezier en goed presteren’
  • Wat is de rol en de positie van HR?
  • Hoe zorg je ervoor dat leidinggevenden de principes van arbeidsvreugde in de praktijk van alledag toepassen? Wat betekent dit voor hun rol en stijl?
  • Medewerkers uitdagen tot ‘jobcraften’.
  • Hoe zorg je als HR, dat leidinggevenden het principe "Verantwoordelijkheid nemen" in de praktijk van alledag, toepassen. Wat betekent dit voor de rol van HR?

Ir. Kees Kouwenhoven

Ir. C.P.M. (Kees) Kouwenhoven studeerde Industriële Organisatie aan de Technische Universiteit Delft en was ruim zestien jaar Director bij de HRM-adviesgroep van PricewaterhouseCoopers. Hij heeft nu zijn eigen adviesbureau 'C. Kouwenhoven Consultancy' te Delft en adviseert op het terrein van ethiek, personeelsmanagement en vreugdevol werken. Hij adviseert individuen en organisaties bij het vormgeven van een pad naar 'werken met plezier en goed presteren'. In 2005 publiceerde hij het managementboek 'De zeven bronnen van arbeidsvreugde'. 'Zijn visie komt tot uitdrukking in advieswerk, lezingen, workshops en publicaties.

Tanja Hoornweg

Tanja Hoornweg werkt ruim 25 jaar op het snijvlak mens en organisatie. Zij ondersteunt mensen in organisaties in het “mee”ontwikkelen met de organisatieontwikkeling. Zoekt naar aansluiting tussen behoeften en belangen van het individu en de organisatie. Sleutelwoord is intrinsieke motivatie: 'van moeten naar willen’. Is vanaf 2008 actief als coach 7 bronnen van arbeidsvreugde. Ruime ervaring als adviseur/coach op gebied van leiderschaps- en teamontwikkeling en werkte als leidinggevende Human Resource Development. Is mede-eigenaar/oprichter van HNLCompany (2012) HNLCompany begeleidt bedrijven die het werk op een andere manier willen organiseren; verantwoordelijkheden lager in de organisatie, dichter bij de klant en minder regels. Dit vraagt o.a. om een andere invulling van leiderschap, ‘Het Nieuwe Leidinggeven’. Samen met de klant ontwikkelt HNLCompany een aanpak om Het Nieuwe Leidinggeven praktisch vorm te geven.

Sessieronde 1

1.2 Agile Leiderschap

  • Leiderschap verandert van sturend naar verstorend.
  • Leren verandert van het aanleren van vaardigheden naar het ontwikkelen van persoonlijkheid.
  • Het einde van (standaard) trainingen en leergangen is in zicht, de corporate academie heeft zijn langste tijd gehad.

Agile Leiderschap
Van sturen naar verstoren.

In dit agile tijdperk zijn medewerkers meer en meer zelfsturend. Verdwijnt daardoor de rol van het management? Zeker niet, al verandert deze ingrijpend. Agile leiderschap valt volgens managementdenker Jeroen Busscher in twee gedeeltes uiteen: een faciliterend, ondersteunend en weinig glorieuze taak en de taak van verstoorder.

Kleine, zelfsturende teams kunnen al snel over-gefocust raken. Ze verliezen het grotere geheel uit het oog, miskennen ontwikkelingen en een beperkend in-the-box denken neemt de overhand. Daar ligt een rol als leider, inspirator en zelfs verstoorder.

Voor HR betekent dit een totaal andere rol op het gebied van management development. Leren zal voor managers steeds meer betekenen: het ontwikkelen van (een creatieve) persoonlijkheid. Dit heeft grote impact in hoe wij het management in zijn ontwikkeling moeten ondersteunen.

Jeroen Busscher

Jeroen Busscher geldt als een van de meest inspirerende en vernieuwende managementdenkers van ons land. Hij schreef acht boeken waaronder de bestsellers Pimp je afdeling, Turbomanagement en de HR-klassieker Onbeperkt Houdbaar over duurzame inzetbaarheid. Zijn nieuwe boek de Leer(r)evolutie verschijnt voorjaar 2018. Jeroen Busscher is strateeg op het gebied van gedragsverandering binnen organisaties. Daarnaast is hij veelgevraagd spreker, docent, columnist en dagvoorzitter.

Sessieronde 1

1.3 Werkgeluk voor 8,5 miljoen Nederlanders

  • Wat is werkgeluk?
  • Wat bepaalt werkgeluk?
  • Wat levert werkgeluk op?

Hoe vergroten we het werkgeluk van 8,5 miljoen Nederlanders? Voor de beantwoording van deze grote vraag, introduceert arbeids- en organisatiepsycholoog Erwin Klappe Het Werkgelukmodel. Een handzaam en overzichtelijk model dat hij ontwikkelde op basis van 10 jaar onderzoek in de wetenschap en praktijk naar de essentie van bevlogenheid en werkgeluk. Grote inspiratiebron hiervoor is de positieve psychologie (van arbeid en organisatie). In deze workshop/masterclass geeft Klappe antwoord op drie kernvragen: 1) wat is werkgeluk? 2) wat bepaalt werkgeluk? en 3) wat levert werkgeluk op? Na deze workshop/masterclass kan iedere HR(D) professional direct werk maken van het werkgeluk in zijn of haar organisatie.

Erwin Klappe

Erwin Klappe is oprichter en eigenaar van Klappe Training. Hij heeft een achtergrond als arbeids- en organisatiepsycholoog. Klappe bevindt zich in de voorhoede van werkgelukdeskundigen in Nederland. Zo is hij initiatiefnemer van het grootste en langstlopende werkgeluk trainingsprogramma: Amphia Floreert. Samen met Onno Hamburger – grondlegger van deze aanpak – trainde hij meer dan 600 verpleegkundigen en leidinggevenden. In 2014 werd dit trainingsprogramma door het ministerie van SZW uitgeroepen tot best practice tegen werkstress en ter bevordering van duurzame inzetbaarheid. Hij publiceerde hierover in diverse vakbladen (TvOO, M&O, TvC) en verscheen in de landelijke media (Metro, RTL). Klappe Training geeft interactieve lezingen, workshops en (online) trainingen over gelukkig werken, gelukkig leidinggeven en gelukkig organiseren.

Sessieronde 1 4

1.4 Gelukkige medewerkers door de beste Employee Experience

  • Wat maakt medewerkers gelukkig in hun werk?
  • Creëer de beste Employee Experience door H.E.A.R.T.
  • Best practices van Employee Experience

Organisaties met gelukkige medewerkers zijn succesvoller, productiever en creatiever. Het verzuim en verloop ligt lager en de organisatie heeft een grotere aantrekkingskracht voor talenten. Organisatie kunnen de best mogelijke ‘employee experience’ creëren door H.E.A.R.T.: Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile Leiderschap, Redesign de employee journey en Techniek die voor de werkt. Deelnemers aan de workshop komen alles te weten over de principes van Happiness@Work en Employee Experience,gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten en (inter)nationale voorbeelden van Employee Experience.

Heleen Mes

Heleen Mes

Heleen Mes bereikte als HR-directeur met twee werkgevers een toppositie Beste Werkgevers en heeft de missie om van gelukkig werken de norm te maken in Nederland. Zij is keynote speaker over de (inter)nationale employee experience-ontwikkelingen bij Beste Werkgevers, High Performance Organisaties en Gelukkig Werken-bedrijven. Zij is editor van de succesvolle nieuwssite Happy People Better Business Nieuws (www.hpbbnieuws.nl en www.hpbbnews.com) en LinkedIn group Employee Experience Nederland/België. Zij werkt verder als HR-directeur, consultant en docent HRM en is partner van het HappinessBureau.

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.