Ir. Kees Kouwenhoven
Keynote
09:30 - 10:15

Op naar een gelukkige organisatie

Werkgeluk rust op een aantal pijlers waarvan betekenis (we willen iets doen dat nuttig is), verbondenheid (we willen optimaal sociaal contact), competentie (we willen prestaties leveren en gewaardeerd worden), en autonomie (we willen ons vrij voelen, en liever anderen beïnvloeden dan zelf beïnvloed worden) de belangrijkste zijn. Aangezien de sterkte van de vier behoeften verschilt tussen mensen, dient een organisatie haar mensen de ruimte te geven om aan de verschillende behoeften te voldoen. Er zijn vele strategieën die hun waarde bewezen hebben en die vaak eenvoudig te implementeren zijn.

Geluk in het werk is heel belangrijk: Gelukkige mensen werken harder, beter, ze zijn creatiever, en ze zijn minder vaak ziek. Maar hoe richten we een organisatie in zodat mensen inderdaad gelukkiger worden?

Prof. dr. Ap Dijksterhuis

Prof. dr. Ap Dijksterhuis is hoogleraar, ondernemer, spreker en schrijver. Hij probeert met inzichten uit de wetenschappelijke psychologie de wereld te verbeteren door gedrag te veranderen en door menselijk geluk te bevorderen. Dit doet hij onder andere met zijn ondernemingen D&B, voor gedragsverandering, en Happiness Lab, voor geluk. Als onderzoeker won hij een handvol wetenschappelijke prijzen (waaronder de zeer prestigieuze Early Career Award van de American Psychological Association), en was hij redacteur van het gezaghebbende Science. Hij is hoofd van de afdeling sociale psychologie van de Radboud Universiteit Nijmegen. Als schrijver en veelgevraagd spreker probeert hij mensen te inspireren. Hij schreef een aantal boeken waaronder: Het slimme onbewuste (2007; meer dan 100.000 exemplaren verkocht, genomineerd voor de Eureka prijs), Op naar geluk (2015), en Wie (niet) reist is gek (2017). HP/De Tijd riep hem een aantal jaren geleden uit tot een van de 100 meest invloedrijke Nederlanders.

Keynote

De principes van arbeidsvreugde

  • Wat zorgt voor duurzaam ‘werken met plezier én goed presteren’?
  • Hoe kan HR-waarde toevoegen voor medewerkers én organisatie.
  • De koers van de organisatie en de ambities van medewerkers met elkaar verbinden.

Organisaties zoeken wegen om in te spelen op veeleisende klanten, nieuwe concurrenten, scherpe regelgeving en andere externe ontwikkelingen. Ze maken werkprocessen lean, geven teams ruimte voor zelforganisatie en dergelijke. Daarbij verlangt het management van medewerkers dat ze hiervoor verantwoordelijkheid nemen. Dat ze gemotiveerd zijn en al hun talenten inzetten. Medewerkers eisen aandacht voor hun werkdruk, agressie van klanten of langer doorwerken. Hun positie is sterker nu de arbeidsmarkt weer aantrekt. Hoe stuur je onder deze omstandigheden op meer ‘werken met plezier en goed presteren’ vanuit het perspectief van zowel de medewerkers als de organisatie.

 

Ir. Kees Kouwenhoven

Ir. Kees Kouwenhoven

Ir. C.P.M. (Kees) Kouwenhoven studeerde Industriële Organisatie aan de Technische Universiteit Delft en was ruim zestien jaar Director bij de HRM-adviesgroep van PricewaterhouseCoopers. Hij heeft nu zijn eigen adviesbureau 'C. Kouwenhoven Consultancy' te Delft en adviseert op het terrein van ethiek, personeelsmanagement en vreugdevol werken. Hij adviseert individuen en organisaties bij het vormgeven van een pad naar 'werken met plezier en goed presteren'. In 2005 publiceerde hij het managementboek 'De zeven bronnen van arbeidsvreugde'. 'Zijn visie komt tot uitdrukking in advieswerk, lezingen, workshops en publicaties.

Keynote 2

Continu leren als sleutel tot succes

Nieuw organiseren, wendbaar zijn, werkgeluk. Binnen organisaties is er een beweging op gang die niet meer te stuiten is. Hoe haak je hierop aan? Hoe transformeer je naar een organisatie waarin iedereen elkaar versterkt? Een organisatie waarin de basis op orde is, zodat het team zelf aan de slag kan? Waarin iedere medewerker innoveert en verbetert? Hoe krijg je je team in de flow? Ofwel: hoe creëer je een lerende organisatie?

Bij Arpa geloven we dat continu leren de sleutel is tot succes. Dat doe je enerzijds door je als individu en team te focussen op het realiseren van klantwaarde en continu verbeteringen door te voeren in processen en anderzijds door de motivatie bij jezelf en je collega’s hoog te houden door aandacht te geven aan aspecten als autonomie, zingeving en meesterschap. Als die twee hand in hand gaan, groeit het succes van je organisatie explosief. Met zelfsturende, continu lerende teams en leiders als coaches ontstaat een lerende organisatie; een organisatie die zichzelf steeds vernieuwt, verbetert en aanpast aan (of liever nog vooruit loopt op) veranderingen in markt en maatschappij. Pas op! Als je eenmaal op deze manier naar processen in je organisatie kijkt, kun je ze nooit meer anders zien.

Ir. Erik Giebels, partner en trainer bij Arpa Learn Instituut

Ir. Erik Giebels

“Het boeit me mateloos hoe mensen acteren en wat de drivers zijn voor een samenwerking waarbij het plezier ervan af spat en je de klant echt blij maakt. Wat is het nu precies, dat het verschil maakt? En kunnen we de werkweek net zo leuk maken als het weekend?” Erik Giebels is sinds 2005 partner, trainer en coach bij Arpa Learn Instituut. Samen met zijn collega’s ontwikkelde hij het Learn-gedachtegoed, een nieuwe manier van kijken naar organisaties dat principes van onder andere Lean, Ricardo Semler en diverse communicatie- en coachingmodellen effectief samenbrengt. Met veel enthousiasme helpt hij leidinggevenden op weg om hun organisatie te transformeren in een Lerende Organisatie, waar werkplezier, elkaar versterken en continu verbeteren centraal staan. Daarbij treedt hij regelmatig op als spreker op inspiratiebijeenkomsten rondom nieuw organiseren. Erik: “Ergens schuilt er een wereldverbeteraar in mij.”

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.